søndag 3. mai 2009

Fra grindseng til stor jente-seng

I går skrudde vi ned og pakket bort grindsengen til Hedda. Det har begynt å bli trangt om plass i den for lenge siden og nå er hun mer og mer interessert i å ligge i stor seng, så da tenkte vi at tiden var inne. Vi har prøvd før uten hell, så det har vært en del søvnløse netter med en jente som ikke har villet sove.

I går kveld sovnet hun på meg i sofaen, så jeg bar det lille murmeldyret mitt opp rundt halv åtte. Plutselig har hun plass til både seg selv og mange kosedyr i sengen, bare synd hun ikke helt får det med seg denne første gangen. Da jeg la meg var jeg inne å så til henne, en prinsesse som nesten lå på tvers og så ut til å trives med det. Men det var ikke lenge jeg hadde sovet da hun plutselig stod ved siden av sengen min og ville oppi. Hun sovnet med en gang og tok ingen hensyn til at vi nå var tre i vår seng…armer og bein over alt. Etter en halv times tid og jeg enda ikke fikk sove igjen, bar jeg henne inn i egen seng, men da våknet hun selvfølgelig. Herfra og frem i to-tre timer bar jeg henne inn uttallige ganger. Hun nektet å sove i sengen sin, hun ville overhodet ikke. I fem tiden sovnet vi igjen i vår seng, i ubehagelige stillinger. Halv syv var hun lys våken og klar for dagen! Heldigvis våknet pappen og jeg fortalte om nattens forløp. Han stod da opp med lille frk morgenfugl og lot meg få sove, åååå som jeg elsker den mannen!

Men med så lite søvn i løpet av natten sier det seg selv at det var en trøtt og utslitt jente som tasset rundt her for litt siden. Pappaen var ikke akkurat opplagt han heller, så jeg bar Hedda opp i sengen sin og pappaen gikk inn på vårt rom å la seg. Hun begynte på akkurat samme måte som i natt og jeg har vært oppe og lagt henne i sengen sin mange ganger uten at hun blitt der særlig lenger enn to minutter. Jeg gikk ned og helte kaffe i koppen, satt meg på nett og kikket innom facebook. Trodde jeg hørte tassing igjen oppe, men plutselig ble det stille. Kanskje hun fant roen allikevel tenkte jeg. Drakk opp kaffien min og listet meg opp for å se. Gjett hvem som ligger i pappaen sin armkrok og snorker!

God søndag :) 

2 kommentarer:

mimouna sa...

Ikke så enkelt det der, slitsomt for både små og store med nattevandring. Kanskje du kan ha en madrass på gulvet ved siden av deres seng enn så lenge og si at hun kan ligge der hvis hun kommer inn til dere. Det er nok ikke fullt så stas som å ligge i midten, så da kan det bli kjekkere å sove i egen seng likevel.

Uansett, lyke til! :o)

Janicke sa...

Tusen takk for et supert tips! Madrassen ligger klar nedfor sengen vår nå :)