mandag 14. september 2009

Mitt nye kosthold.

Det er egentlig ikke så veldig nytt lenger, men jeg har ikke fortalt om det på bloggen før-derfor nytt.

27. mai startet jeg på lavkarbo kost. Jeg hadde funnet et utrolig flott sted på nett med mye god informasjon, mange deilige oppskrifter og noen kunnskapsrike folk. Med tanke på mitt lave stoffskifte, pco og overvekt var jeg ikke i tvil. Dette måtte jeg prøve. Så jeg bestemte meg for mandag 27. mai, da skulle jeg kutte ut ris, hvetemel, potet, pasta og vanlig godteri. Jeg regnet med at det ville bli en tøff overgang, spesielt siden jeg er en pasta-elsker, og for ikke å snakke om godteri… Men det har gått overraskende bra! Jeg har bare positive virkninger av lavkarbo kost og pr dags dato kjenner jeg ikke noen trekninger mot “vanlig” kost.

I den første tiden jobbet magen på en ny litt rar måte, jeg fikk en dårlig ånde og savnet litt potetene, risen eller pastaen på tallerkenen. Men dette gikk fort over!

Positive virkninger jeg merket bare etter kort tid er:

  • renere hud i ansiktet (har vært plaget med kviser og urein hud i mange år)
  • vannet i kroppen mer eller mindre forsvant ( strømpemerkene på beina er borte og fingrene er blitt smalere)
  • neglene mine er sterkere og fliser seg ikke
  • luft i magen er borte
  • blodsukkeret er stabilt
  • et stort skritt nærmere en normal syklus (har alltid hatt flere måneder i mellom hver mens)
  • energi

Det er sikkert flere positive ting, men dette er de jeg kommer på nå og som er viktigst for meg. Jeg har ikke angret en eneste gang på at jeg spiser lavkarbo, dette er et riktig valg for meg og min kropp. Jeg tenker ikke at jeg noen gang skal tilbake til høykarbo (vanlig kost) igjen, men hva som skjer år fremover i tid vet jeg ikke nå.

Grunnen til at jeg ville blogge om dette, er fordi jeg føler meg frelst. Jeg føler at jeg har funnet medisinen for kroppen min. Jeg har funnet mat som kroppen min har det bra med og som gir meg energi. Og kanskje er det noen som leser her og blir inspirert, da har jeg nådd ut til noen ihvertfall.

I starten gikk vektnålen fort ned, mens nå går den noe seinere. Det gjør ikke noe så lenge den går rette veien for jeg har ikke hastverk!

Til nå har jeg gått ned 13 kg og det merkes på alle klærne mine!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Kan vi få oppskrifter her og.. ;o) Høres jo så bra ut, men jeg er sååå lite flink å lete opp oppskrifter og sånn ;o/ Trenger hjelp!! he he

Grete (fra Osterøy) :-) sa...

Du er så flink, Janicke!!! Er så godt at du har funnet din "medisin" mot problemene. 13 kg er myyyyyye! Er så glad for at det funker for deg, og at du har det så bra. Riktig mat og mosjon ER svaret på mange problemer folk sliter med. Og det er ikke alltid likt for alle... Klemmer til deg!

Frk. Løpeskjørt sa...

Du er kjempeflink!

Janicke sa...

Tusen tusen takk ♥
Jeg kommer nok til å legge inn oppskrifter og sånt etterhvert.

Anne Kjersti sa...

Så flink du er! Vet hvem jeg skal hente motivasjon og tips og råd fra den dagen jeg setter i gang på lavkarbo :)

BYTIPPENE sa...

Flinke du er, veit at du har fått masse energi min venn..

May-lill sa...

Hei
kjempe flott å høre hvor flink du er.Regner med at vekt nålen ikke stopper med det første.
Klem fra May-lill

Line sa...

Oj! Dette hørtes veldig interessant ut - særlig ettersom vi har felles diagnoser. Flink du er!

Det hadde vært kjempefint med litt oppskrifter, kanskje noe jeg burde sjekke ut litt mer.
Takk for tips!!!