onsdag 17. november 2010

Deilig mat :)

På mandag på vei hjem, fikk jeg så utrolig lyst på kjøttboller. Ikke stekte, men sånne uten stekeskorpe, men saftige og gode.
Jeg tok kjøttdeig, ett egg, kjøttkakekrydder og litt hvitløk og blandet med miksmasteren. Laget passelige kjøttboller og la de i varm vann med buljong. Det luktet nydelig! Mens det stod og gjorde seg ferdig, ble det varmet grønnsaker og kokt litt makaroni til Hedda.
Det smakte akkurat like godt som jeg håpet! Saftige, deilige kjøttboller- så enkelt! Hadde med resten i matboksen til lunsj i går.
017
Så måtte jeg finne ut en ny brødoppskrift og valget falt på dette:
1 beger Creme Fraiche, 5 egg, litt rapsolje blandes.
3 ts bakepulver, 3 ts Splenda, 2 ts Fiberhusk, 2 ts Johannesbrødkjernemel, ca 60 g Kruskakli, 2 ss kokosmel og 3-4 ss linfrø blandes. I tillegg tok jeg i ca 100 gr solsikkekjerner og ca 40 gram sesamfrø.
Så blandet jeg det tørre og det våte til en deig og lot det stå i 10-15 minutter så Fiberhusk og johannesbkm får virke.
Deretter tok jeg deigen i en bakepapirkledd brødform og satte den i ovnen på 180 gr i 25 min. Så skrudde jeg ned til 150 gr og lot brødet stå i 40 min. Så tok jeg brødet ut av formen og bakepapiret, la brødet tilbake på rist og stekte brødet på 180 gr de siste 15-20 minuttene. Avkjølte på rist.
Det ble nydelig godt og smakte bedre enn Proteinbrødet synes jeg.
Frokosten min i dag:
En kopp kaffe med litt fløte og to skiver med reker og majones :)
022

Ingen kommentarer: